Tyngden på dalskidan, älskling!

2013-01-25 / 20:13:00
Fredag? Oj, redan? Vilket datum är det? Lever lite som i en bubbla just nu. Tempot överlag är just nu rätt högt och det finns inte mycket tid att hämta andan. Det är fortfarande rätt kallt ute, så vi är alla halvsjuka och rätt trötta och frusna,haha, idag hade vi runt -22 °C ...och vi är ute hela dagarna. Åker hemifrån tidigt på morgonen och kommer hem sent varje kväll, klädd som en michelingubbe, släpandes på berg av packning hit och dit, sen hem och sätta sig med mail och administrativa grejer tills mitt i natten. Det där med att lägga sig i tid har inte fungerat en enda dag kan jag erkänna. Moster är helt underbar och ser till att jag får i mig massa nyttigt att äta fast jag helst av allt bara skulle vilja gå och lägga mig och slockna direkt jag kliver innanför dörren. Haha. Ikväll har hon gjort lyxig fredags-mys-middag; plankstek med lax, blomkålsmos och tillbehör och en smarrig efterrätt på det. Jisses, vad bra man har det ;)

Men vi kör på. Idag efter all skidåkning, då vi även kört bana, hade vi teoriprov i skidteknik bl.a ledarskap, kommunikation, didaktik, barn, basfärdigheter, mekanik, rörelselära och metodik. Allt för att vi ska bli bra instruktörer som möjligt när vi är klara.

Skidåkning - är verkligen så mycket mer än bara skidåkning. Det är en hel vetenskap, och det är så kul att kunna sätta ord på allt och förstå sig på allt. Jag är egentligen ingen skidåkare utan har bara kört snowboard hela mitt liv. Men den här veckan har även min egna alpina skidåkning utvecklats något så ENORMT! Det känns som en ny värld öppnat sig. Bara att förstå sig på sin egna åkning, hur rörelseapparatens konstruktion kan leda till olika tekniska styrkor och svagheter, hur tröghets -och kraftmoment påverkar rotationer och hur man kan reglera dessa. Förstå sig på de olika rörelsemönstren och kunna göra utförliga rörelsebeskrivningar utifrån vad som är funktionellt. Och dessutom väva in allt detta i pedagogik för att kunna lära ut skidåkning till andra, det är så häftigt. Jag trodde jag hade hyfsad kontroll över skidorna även innan vi klev på denna utbildning, men det är ingenting mot vad jag har nu. När man snackar "Will-Skill-Hill" så kan jag ju säga att de första två tiodubblats för min egen del. Det är verkligen, verkligen roligt med skidåkning! Trots att mina ögonlock känns som bly ser jag verkligen fram mot ännu en heldag i backen imorgon med detta härliga gäng. Då har vi också "prov", vi ska lägga upp varsin skidlektion utefter angivna förutsättningar och presentera för de andra.

Ja, så ni som nu är nybörjare i backen och vill upptäcka mer av denna fantastikt härliga sport, ni vem ni ska anlita som instruktör efter denna vecka när jag är färdig med SLAO 1:an ;)

Sunny day

2013-01-22 / 22:14:00
Härlig dag i backen. Testade värmesulor i pjäxorna idag (även dom från Gesundaberget), och jisses vilken skillnad. Frös inte om fötterna alls på hela dan. Mår fötterna bra blir åkningen såååååå mycket bättre! Så tips till alla frusna tår, värmesulor!!!

Lite kul för Orsa Björnpark är ju belägen alldeles intill backarna här i grönklitt. De stora rovdjurshängen sträcker sig upp för berget för att anpassa naturen för djuren. Så idag när jag körde off pist så hamnade jag alldeles intill Amur-Sibiriska Tigrarnas häng. Så gudomligt vackra. Tigern, världens största kattdjur, tänk de är t.o.m större än lejon.. (Bild från Björnparken). Man kan även på håll se vargarna,..... t.o.m från liften.

Var ett tag sen jag var in där, så är nog dags snart igen. Min passion för rovdjur går inte att beskriva med ord. För alla djur iofs, men speciellt dessa stora kattdjur. Längtar såååååå tillbaka till Afrika.

Efter en heldag i backen då vi proppats fulla av kunskap och bara kört och kört var det i vanlig ordning teori.
Ja, hehe.

Och i vanlig ordning ska jag nu sova, ska bara få iväg några mail sen är det natti natti :) så natti..

SLAO Skidinstruktörsutbildning

2013-01-21 / 20:51:00
Full rulle igen, rivstartar veckan med alpinåkning. Hela veckan kommer jag befinna mig i Orsa Grönklitt och utbilda mig i SLAO 1 för att bli skidinstruktör. Riktigt bra backar! Testar även nya skidor från Gesundaberget, och jag kan nu efter en heldag i backen bara säga - Wow, vilka otroligt sköna skidor! Så härliga att åka på! Så funderar ni på att skaffa nya så bege er till Gesundaberget, där finns dom!
Kylan tycks även förfölja mig, vid lifthuset sa dom på nordsidan att temperaturen låg på -23°C, brrrrr så säger bara - ull, ull, ull! Ull eller syntet närmast kroppen, fleece lager 2, gore tex lager 3 och sen nått förstärkningsplagg om man behöver, lager på lagerprincipen äe det som gäller. Bomull är klippt värdelöst att klä sig i under denna årstid. Ull värmer även när det är blött och luktar inte illa trots tuff användning och långt mellan tvättarna, även syntetmaterial är bra då det har fördelen av att vara mycket snabbtorkande och leder snabbt bort fukten från kroppen medan bomull binder väta och torkar långsamt så man blir kall och huttrig.

Ja, hursom vi körde på hela dagen tills liftarna stängde och då gick vi in och körde teori. Skidåkningens fysik. G1, G2, normalkraft, masscentrum och understödsyta....

(Ja, jag lyssnar lika bra även när jag ritar, har alltid gjort.....och samtidigt hinner drömma lite Afrika, multifunktionell kallas det.)
Ungefär så kommer hela veckan att se ut, uti backen tills liftarna stänger sen teori nån timme, på söndag räknas vi bli klara skidinstruktörer. Jag älskar verkligen min utbildning till Fjäll -och Äventyrsledare, full fart och ingen vecka är den andra lik.

Nu ska jag sova tidigt så man orkar pumpa i backen resten av veckan. Natti nattii

Dalarnas Tidningar

2013-01-19 / 18:55:00

Från gårdagens föreläsning.

Läs artikeln på Dalarnas Tidningar -->> "Robinson Anna inspirerade tjejer som vågar drömma"

En vecka i kylan..

2013-01-19 / 10:34:00
Den här veckan har vi varit på tur uppe på fjällt med turskidor, pulka, bivackbyggande, tältande och en temperatur mellan -15 till - 30°C hela veckan. Man tappar känseln i både fötter och fingrar och blir lätt apatisk om man inte rör på sig hela tiden. Vi värmde varandras fötter hud mot hud. Brrrr va kallt det är att värma upp en isbiten fot på magen. Vatten är även en bristvara på fjället, allt fryser till is. Vi fick smälta snö för att få vatten till matlagning och till våra termosar. Egentligen hatar jag att fiffla med dessa stormkök när det är såhär kallt. All mat frös till is rätt igenom. Korv och mjukost på tub var ju helt onödigt att jag ens släpa med mig ut. Hårt som sten.

Det var en riktigt tuff vecka, vilken utmaning. Det är bara att bita ihop, och det är det här gänget riktigt bra på. Vilka kämpar. Ingen gnällde en enda gång, hur kallt det än var. Inte ens dom som fick förfrysningsskador jämrade sig. Alla höll humöret på topp, mycket skratt och skämt hela veckan. Fjället var fantastiskt vackert, höjderna ger ett pirr i magen, som i en sagovärld.
Vår lärare Dennis är van att vara ute på fjället. Som hans andra hem. Han tog oss till fantastiska platser och lärde oss hur vi överlever i kylan.
Vi byggde bivack. Att sova i snögrottor är så mycket behagligare än att sova i tält. Inne i bivacken blev det varmt, det var säkert inte kallare än -5°C där inne.
Jag, Martin och Morgan slet hårt med våran bivack hela dagen. Det är många kubikmeter hårdpackad snö man ska gräva ut.
Vi fick till det riktigt mysigt där inne. Som ett vinterpalats. Sovplats för fyra personer. Så Bamse flyttade också in till oss. Ishotellet släng er i väggen ;) haha.
 Men okej, på morgonen var det kallt kallt kallt. Jag sov i dubbla sovsäckar som hade comforttemp på -15°C med nalgene flaska med uppvärmt vatten intill kroppen. Jag ska aldrig mer klaga hemma på morgonen att det är jobbigt att kliva upp och lämna det varma täcket, för det här mina vänner, att lämna sovsäken ute på fjället, det är en utmaning. Och sen ska man packa ihop alla grejer i pulkan och ryggsäcken och göra frukost och stå redo på skidorna när ljuset kommer. Man måste utnyttja ljuset, det är inte många timmar det är dagsljus. Vid 17-18 tiden på kvällen när det blir mörkt ska man ligga i sovsäcken igen.

Uppställning!
Sen ut i den vackra sagovärlden igen och njuta av solens första strålar...
Jacob njuter i solen på första parkett där han tillagar sin lunch.
 Vilken meditation det är för själen att vara ute en vecka såhär. Man rensar alla tankar och är som en ny människa när man kommer hem. Man uppskattar allt hemma så mycket mer. Bara att få gå på en toalett, slippa frysa arslet av sig och slippa elda upp toapapperet är guld värt. Eller att krypa ner i sin varma mjuka säng och lyssna på lite musik i lurarna. Mmmm vilken njutning.

När jag kom hem höll jag i en föeläsning på hotellet för Älvdalens näringsliv "Våga drömma". Unga företagare och kommunchef Stefan Linde var på plats för att utveckla Älvdalens näringsliv. Sen kom min Ia hit. Hon fick körkort nu i veckan, så vi cruisade runt lite här på byn och bara njöt av livet.
Men måste erkänna att jag är väldigt trött nu. Trött och småsjuk. Skönt med helg och vila och ladda om, packa upp och packa om inför nästa vecka. Då ska jag gå SLAO skidinstruktörsutbildning, så då blir vi ute i backen hela veckan.

Men nu frukost i soffan framför tv:n med min bästaste Ia. Ha en trevlig helg allesammans!

Ice Climbing

2013-01-13 / 13:10:00
 Det var jag och Kim, lördag morgon, klarblå himmel, sol, isande - 21°C i luften, varm choklad och gnistrande vacker is. Så sjukt kul att klättra men väldigt kallt om händer och fötter! Sen måste jag erkänna att jag hade sjuk träningsvärk i armarna sen veckan som varit så det blev verkligen en extra utmaning att jobba sig till toppen. Mostrarna Monika och Sonja kom även förbi en sväng och kollade när vi klättrade, det var bra, man får lite extra styrka i armarna när man har publik. Haha.

Fantastiskt, va? ;) Vi köpte även Dala Demokraten idag, där stod det om Kim och Nicklas, riktigt bra reportage ( LÄS HÄR)

Idag står packning på schemat. För nu ska vi ge oss ut på vintertur på fjällen kring Grövelsjön med klassen med turskidor och fjällpulka. Väderprognosen visar att det kommer hålla sig runt -20°C, brrrrr kommer bli kallt. Det är ungefär 45 °C kallare än min personliga comfort zone. Haha! Vi ska sova i bivack (snögrotta) nån natt, och i tält nån natt. Veckan kommer handla mycket om orientering och kartläsning i fjällmiljö. Det är bra! Sen kommer jag lagom hem till "Våga Drömma-dagen" på fredag då jag ska föreläsa här i Älvdalen. Jättekul att alla platser sålts ut!

Men tills dess får ni ha det så bra, och tänk på mig när ni sitter där hemma framför brasan i värmen och myser med täcket, då myser jag också, fast nerburrad  i en sovsäck ute på iskalla fjället i nån snögrotta någonstans - med lite tända ljus. Just ja, värmeljus ska jag också packa med mig.

Goodbye for a little while.

Freeeedag!

2013-01-12 / 00:28:00
Uppe med tuppen och iväg med klassen på en heldag på skoter. Erik från Mc Racing - Älvdalen var turledare idag tillsammans med vår lärare Dennis. Även en reporter från tidningen Snowmobile var även med och plåtade.
Lunch uppe vid Evertsbergssjöarna. Vi gick även igenom våra projektarbeten vi ska genomföra om några veckor.
Så vackert. Åh vad jag älskar att åka skoter! Det har verkligen allt; kan vara fridfullt och rogivande, utmanande, adrenalinfyllt, fysiskt skitjobbigt - som värsta träningspasset, jätteroligt och bara alldeles alldeles underbart.
Väl hemma igen var det bara att snabbt svira om till träningskläder och för första gången på evigheter träna med dragkamparna. Brunnsbergs if håller i cirkelträning varje fredag i Rots sporthall för den som är intresserad att vara med. Brukar inte vara kvar i Älvdalen om helgerna så har alltid missat denna träning, men idag passa det bra och sjukt svettigt blev det. Pjuuuuuuuuu!!!!

Och nu på kvällskvisten blev det lite fredagsmys hemma hos Elin med ett gäng från klassen. Jätteskönt att varva ner lite efter en fartfylld vecka...
Men nu är jag hemma i brunnsbjärr igen, dags att sova så man blir pigg, för imorgon ska jag ut på något riktigt spännande.....

Ja olalaaaa! Natti natti ;)

Mer lek i skogen...

2013-01-10 / 23:04:00

...och igår så har vi haft prov i längdskidor, tur, alpint, issäkerhet och praktiska prov i vallning och skidåkning, klassisk och fristil. Allt på samma dag. Pjuuuu. Men det gick very very very good ;)
Hade ett väldigt intressant möte i Orsa idag. Riktigt kul, kan nog verkligen bli bra detta! ....och sen har det nu blivit klart med min LIA period. Ska göra den i Uppsala på C2 Vertical Safety, från mitten av feb till apr. Kommer verkligen bli såååå kul och lärorikt!!

Nej nu väntar sängen... sinnessjukt trött. Imorgon väntar en heldag på skoter, vi ska på långtur, underbart! ;) natti natti.

/~ ANNA LUNDH

We´re getting faster harder skoooter...

2013-01-08 / 23:06:00
Vi gasar igång det nya året med massa härlig och tuff skoteråkning. Ja, tuff! Att köra skoter - på riktigt - det är verkligen inte bara att sitta på en maskin och gasa med tummen. Sjääälvklart kan man mysa runt på skoter på fina leder och över isar och bara njuta av tillvaron, den erfarenheten har nog många. Men vi har verkligen fått utmana oss själva dessa dagar och verkligen VERKLIGEN fått jobba med hela kroppen. Jag har verkligen fått en annan syn på skoteråkning nu. Wow vilken fysik dessa skotermänniskor måste ha.

Att köra uppför en riktigt lång brant backe i skogen som sedan svänger tvärt och övergår till ett stup rätt ner och vidare in i sväng, träd, buskar, stenar och stubbar överallt. 110% fokus och ständigt stå med starka lår, armar, rygg, luta och parera med hela kroppen, ja bokstavligen hänga med hela kroppen vid sidan av skotern och våga gasa på för att inte tippa eller köra fast. För man tippar verkligen lätt när man kör på sidan i ett dike, djup lössnö eller i en backe. Gravitation you know. Skotern är sjukt tung så man måste använda hela sin kroppsvikt för att hålla den upprätt i tuffa ställen. Att rida skotern är som att ta kommando över en 300 kilos tjur, det är du som bestämmer och måste verkligen visa det med hela kroppen för att inte fara käpprätt åt skogen. Det är ju såklart lättare för en stor och tung person än för en liten och lätt. Vi har fått oss några rejäla fyspass kan jag lova. Jag säger bara, FYFAN VA KUL DET ÄR!!! Vilken frihetskänsla!

Som sagt, man tippar lätt, speciellt som nybörjare. Jisses vad tungt det är att lyfta loss skotern när man kört fast. Det är ju ändå 300-400 kg vi snackar om. Man blir svettig.
Wrrrrooooooom wroooom wrooooom wrooooom!!!

Sen har vi börjat förbereda nästa veckas vintertur ut på fjället. Gått igenom utrustningen, lagat det som ska lagas skall och fixat och mekat med allt. Här sitter jag och syr ihop rispor i tyget på min fjällpulka jag ska dra efter mig på turen, det får ju inte komma in snö i packningen. Har varit rätt slut senaste dagarna då jag är sjuk, vaknat med sprängande huvudvärk, ögoninflammation, hosta varje dag, och feber på kvällarna. Men alla är sjuka, så what the fuck. Vi har så mycket att göra så kan lika gärna sitta där och kallsvettas och hosta ikapp tillsammans.

Btw. Kim och Nicklas i min klass cyklade 60 mil genom vinter-Sverige, hela vägen från Göteborg till Älvdalen innan skolan började nu i måndags. Rutten tog 4 dagar och de övernattade i tält längs vägen. Riktigt kyligt gjort. Starka, galna grabbar. Kul!
>> Här kan ni läsa om deras cykletur. <<

Nej nu ska jag återgå till mitt pluggande, imorrn har vi tre prov. Teoretiskt skridskor/is/skidorprov, sen praktiskt vallning och skidinställningsprov och sist skidåkningsprov.

/~ ANNA LUNDH

Ett nytt kapitel i livets bok.

2013-01-05 / 14:35:00
År 2012 var ett ganska kul år! Sjukt att kolla tillbaka i bloggen på alla bilder och texter. Många minnen som väcks till liv. Här är i stora drag vad som hänt.

I början av året drog jag till LA, Hollywood för lite grejer. Blev helt förtrollad av allt jag upplevde där så jag bestämde mig för att i LA vill jag bo. Underbart klimat och bara glada människor.

Men en dag när jag låg på mitt hotellrum fick jag ett samtal från Sverige som likt en virvelvind snurrade om alla mina planer....

Robinson Revanschen 2012, jag blev utvald att vara med. Av alla gamla deltagare genom åren, skrapades nu ihop ett gäng revanschsugna profiler. Robban, Leif, Mirre, Susanne, Sanna, Mia, Deniz, Johnny mf. Även vinnarna Martin Melin och Mats Kemi dök upp och rörde runtr lite. Zübeyde också. Så på våren spelade vi in Robinson i Filippinerna. Vet ni, jag älskar livet i Robinson. Skippa alla jäklar datorer, mobiler och vara uppkopplad jämt. Bara bo på en solig paradisstrand med kritvit sand, smaragdblått vatten och svajande palmer... leva på naturen och verkligen lära känna människor på djupet genom långa långa samtal, i en hängmatta under en stjärnklar himmel.

Oh, detta var verkligen en av höjdpunkterna i år, vilken resa.

Tillslut stod det mellan Robban, mig, Mirre och Susanne....

Jag slutade dock som 3:a. Precis som förra gången, så fick ingen revansch. Aja, får ta revansch nån gång i framtiden då.

Väl hemma igen slog det slint som vanligt efter Robinson, och jag flyttade upp på toppen av Gesundaberget. Ia var där nån natt, och lite andra kompisar kom upp och bodde där i mitt lilla tält.

Min "sis" Ia tog studenten. Hon börjar bli stor nu. Väntar bara på att hon ska få körkort också så kan vi dra iväg på ännu fler roadtrips! Aj, vad hade jag gjort med handen där? Minns inte.
Och i år så blev jag moster igen!!! Till Lilla Lukas! Så nu har jag två söta syskonbarn; Lukas och Emilia.

Och så blev även en av mina bästa vänner mamma, Majsan!!!!! Lilla Elvira kom till världen, och jag fick den stora äran att bli gudmor!

Jag, Elvira och Lukas!

På sommaren for jag till Frankrike! För att spela in Fångarna på fortet. Det kommer sändas nån gång nu i vinter/vår om jag förstår det rätt. Men jag hojtar till innan.

Allsång på skansen, Gröna lund och massa annat tok fylldes sommaren med.

Och midsommar firade jag och Ia med att dra på en spontan roadtrip till några bekanta på östkusten. Haha!

Jag flyttade sedan till Älvdalen, hem till min kära moster Monika, till mammas barndomshem. Åååh va kul vi haft i sommar!

P-A och Monika.

Började även med dragkamp! Och jobbade först på dagcenter, bästa jobbet :D sen blev jag projektledare för den sociala delen av Äldrevården för Idre, Särna och Älvdalen....och så har jag föreläst en hel del :) är sugen att börja föreläsa ännu mer nu framöver!

Men dragkampen alltså.. ojoj vad kul det var att hålla på med det i sommar! Vilket gäng!

Följde med på dragkampstävlingar..

...och det slutade med 2 SM Silver och utmärkelsen bästa damer och bästa klubb (...och lite söndertrasade händer och fötter.)
Myrlöpning kan bli rätt geggigt.. haha
...och så åkte fiolen fram i sommar.

Och morfars dragspel.
...och det där med kärlek. Drog ur sladden, låste dörren och stoppa nyckeln i fickan. Ett år med mig själv, bara Anna....
.. och plötsligt så blev jag väldigt huslig och vips trollades ett stort intresse för matlagning, bakning och odling fram. Vad hände där? Håller jag på bli vuxen månne tro?

Ja va har hänt mer? Hmm..

Jag var och körde racing på STCC-finalen på Solvalla och med gasen i botten hela rakan så fronta jag rätt in i en betongmur med banbilen. Har inga mer bilder än dessa dock.

Hade problem med ryggen hela hösten efter kraschen. Men först nu tror jag verkligen att det blivit bra. Hoppas verkligen inte att det kommer tillbaka smärtor längre fram.

När hösten kom klev jag även på en högskoleutbildning. YH Fjäll och Äventyrsledare.

Vi klättrar, paddlar, bestiger berg, åker skidor, guidar, sysslar med ledarskap, blir skidinstruktörer, tar skoterkörkort, lär oss växter på latin, spårar, räddningssamverkan, första hjälpen, säkerhet och mycket mycket mer........ Rätt cool utbildning.

Halloween var riiiktigt scary ;) Men jag hängde iaf med härliga personer.

Ia och jag i Värmland.
Jag och Ia i Mora. Vi firade två Halloween.

Ia och jag fick följa på en toppenhelg i Sälen på hotel Bugelhof med helt underbara personer!!

...och så har det varit massa massa kompishäng hela året såklart. Lärde känna flera nya personer där det bara sa KLICK!!!
Klick!
Ja, det ska va gött å leva, annars kan de kvitta...

Eller vad säger du Iamakaria? Min bästaste.
Mmm det var lite om i år....och sista sidorna på detta kapitel har nog varit lite extra magiska på nått vis. But that´s my secret.
* Sparkling sparkling *

Typ såhär

Häromdagen när jag bokade tågbiljett.... såg jag att jag reser bara som ungdom i tre månader till (tills jag fyller 26). Sen då? Är man räknad som vuxen då? Är man vuxen bara för man reser som vuxen? Såg på "Berg flyttar in", då det handla om Markoolio. Han sa att han aldrig kommer bli vuxen, trots han nu är småbarnspappa och har hus och grejer. Det känns lite skönt att fler känner så. Eller jag kanske kan acceptera att kalla mig vuxen, en busig vuxen isf..

Då vänder vi blad, ett nytt kapitel i livet börjar nu...

/~ ANNA LUNDH

Happy New Year at m/s Molly!

2013-01-02 / 00:18:00
Firade nyår i Stockholm på den fantastiska båten M/S Molly med fina vänner. Trerätters god middag och en hel del skumpa och mycket skratt! Låter bilderna tala för sig själva...